Dina synder är förlåtna

sinnerspardoned.jpg

När Jesus möter en människa och säger henne att hennes synder är förlåtna, menar han inte att personen ifråga har en urpsrungligen ren själ som råkat göra felsteg och smutsat ner sig i mer eller mindre grov synd. Han menar inte att själen nu blev återställd genom gudomligt ingripande till en frihet och renhet som fanns i själen från början. Alla dessa tankar är konstruktioner — egoismens konstruktioner enligt Laestadius — som inte finns i NT och inte i kristendom byggd på Bibeln.

Vad Jesus menar är att Guds Son handlar på ett oberipligt kärleksfullt sätt genom att frälsa denna människa från synden. Det finns ingen del av denna syndare som är avskild och ren från synd. Tvärtom säger Jesus att hjärtat hela tiden producerar synd. Hela vårt organiska liv och vårt själsliga nervliv är i sig synd. Synd är den aktivitet som det är att vara människa efter syndafallet. Detta är den kristna läran.

Det blir också orimligt med egoismens lära om en avskild själ som med vilja kan skaffa sig ånger och rening (genom bikt till exempel) och återställa en sorts renhet, en temporär renhet som förstås återigen begår snedsteg och faller ner i orenhet i behov av ny rening osv. Bibeln lär att vi är synd i mänsklig aktivitet, kroppsliv och mentalt liv. Alltihopa, människans samtliga förmågor och aktiviteter, följer syndens oändligt varierade passioner, den patheia som endast Gud kan förändra till apatheia, visdom och vila hos Gud.

När Jesus säger till horan: gå och synda inte mera, föreställer han sig inte en förnuftig själ eller vilja hos henne som kan välja att vara ren och fri och inte längre begå olika synder. Han menar helt enkelt att hon ska tro på Honom, för genom den tron kan det ske som inte någon människa kan välja med sitt ego: räddningen.

Varje människa vet med sig, om hon har handen på hjärtat, att hon slutar inte synda. Inte en dag går utan synder. Det blir alltså en sorts djävulsk fåfänga att drömma om en ren själ eller en god vilja som i sig och för sig kan svinga sig upp till renhet och frihet från synd. Laestadius skriver: ”Filosofen (vi kan tänka alla liberala troende) blir desperat om någon understår sig att sätta viljans activa och positiva frihet ifråga. Ty om viljans frihet går förlorad, så kan han icke genom speculation (eller andliga övningar kan vi tillägga) bliva dygdig och skuldfri eller syndfri.” (217, DH)

Annonser

Ett svar to “Dina synder är förlåtna”

  1. Som en som levt i Leastadianien så känner jag igen…

    Och det är gott…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: